O abordare modernă: construim abilități, nu pedepsim comportamente.

Mulți părinți se confruntă cu episoade de plâns intens, lovit, țipat, trântit obiecte sau opoziție bruscă. Este greu, obositor și uneori pare că nu există o soluție care să funcționeze constant.

Cercetările recente arată însă ceva foarte important: Comportamentele provocatoare scad atunci când copilul învață noi abilități, nu când încercăm doar să blocăm comportamentul.

De ce apar comportamentele provocatoare?

În majoritatea cazurilor, copilul le folosește pentru a comunica ceva:

  • “E prea greu pentru mine.”
  • “Nu înțeleg ce vrei.”
  • “Vreau altceva și nu știu cum să cer.”
  • “Mă simt copleșit.”

Comportamentul nu este „rău”, ci o strategie pe care copilul o folosește pentru că nu are alta mai bună.

Ce spune noua cercetare?

Un studiu recent publicat în Research in Autism Spectrum Disorders, 2025, ”Skill-based treatment for challenging behavior in autism spectrum disorder: A scoping review of treatment characteristics and outcomes” a analizat intervenții ABA centrate pe învățarea de abilități funcționale, cum ar fi:

  • comunicarea;
  • tolerarea unui refuz sau a unei schimbări;
  • așteptarea;
  • cererea de ajutor;
  • gestionarea frustrării.

Rezultatul?

Copiii care învață aceste abilități au mult mai puține crize, iar comportamentele provocatoare scad natural, fără lupte sau pedepse.

Exemple pentru părinți:

  1. În loc de: “Nu mai țipa!” Învățăm copilul să ceară ajutorul sau o pauză.
  2. În loc de: “Nu ai voie să lovești!” Învățăm copilul să spună ce îl deranjează.
  3. În loc de: “Trebuie să accepți ce zic eu!” Învățăm copilul toleranța la schimbare.
  4. În loc de: “Nu ai voie să te trântești pe jos!” Învățăm copilul un mod sigur de a cere o pauză.

Ce pot face părinții zilnic?

  • Oferă alternative clare
  • Folosește reguli simple
  • Pregătește copilul pentru tranziții
  • Laudă comportamentele pozitive
  • Folosește imagini sau pictograme

Concluzie

Comportamentele provocatoare dispar atunci când copilul primește instrumentele necesare pentru a se descurca mai bine. Cu cât copilul învață mai multe abilități, cu atât comportamentele provocatoare devin mai rare.


Sursa articolului:Hustyi, K. M., Logue, J.J., & Hall, S.S. (2025)”Skill-based treatment for challenging behavior in autism spectrum disorder: A scoping review of treatment characteristics and outcomes”Research in Autism Spectrum Disorders (2025)