O abordare modernă: construim abilități, nu pedepsim comportamente.
Mulți părinți se confruntă cu episoade de plâns intens, lovit, țipat, trântit obiecte sau opoziție bruscă. Este greu, obositor și uneori pare că nu există o soluție care să funcționeze constant.
Cercetările recente arată însă ceva foarte important: Comportamentele provocatoare scad atunci când copilul învață noi abilități, nu când încercăm doar să blocăm comportamentul.
De ce apar comportamentele provocatoare?
În majoritatea cazurilor, copilul le folosește pentru a comunica ceva:
- “E prea greu pentru mine.”
- “Nu înțeleg ce vrei.”
- “Vreau altceva și nu știu cum să cer.”
- “Mă simt copleșit.”
Comportamentul nu este „rău”, ci o strategie pe care copilul o folosește pentru că nu are alta mai bună.
Ce spune noua cercetare?
Un studiu recent publicat în Research in Autism Spectrum Disorders, 2025, ”Skill-based treatment for challenging behavior in autism spectrum disorder: A scoping review of treatment characteristics and outcomes” a analizat intervenții ABA centrate pe învățarea de abilități funcționale, cum ar fi:
- comunicarea;
- tolerarea unui refuz sau a unei schimbări;
- așteptarea;
- cererea de ajutor;
- gestionarea frustrării.
Rezultatul?
Copiii care învață aceste abilități au mult mai puține crize, iar comportamentele provocatoare scad natural, fără lupte sau pedepse.
Exemple pentru părinți:
- În loc de: “Nu mai țipa!” Învățăm copilul să ceară ajutorul sau o pauză.
- În loc de: “Nu ai voie să lovești!” Învățăm copilul să spună ce îl deranjează.
- În loc de: “Trebuie să accepți ce zic eu!” Învățăm copilul toleranța la schimbare.
- În loc de: “Nu ai voie să te trântești pe jos!” Învățăm copilul un mod sigur de a cere o pauză.
Ce pot face părinții zilnic?
- Oferă alternative clare
- Folosește reguli simple
- Pregătește copilul pentru tranziții
- Laudă comportamentele pozitive
- Folosește imagini sau pictograme
Concluzie
Comportamentele provocatoare dispar atunci când copilul primește instrumentele necesare pentru a se descurca mai bine. Cu cât copilul învață mai multe abilități, cu atât comportamentele provocatoare devin mai rare.
Sursa articolului:Hustyi, K. M., Logue, J.J., & Hall, S.S. (2025)”Skill-based treatment for challenging behavior in autism spectrum disorder: A scoping review of treatment characteristics and outcomes”Research in Autism Spectrum Disorders (2025)
